Jij wil dus content schrijven voor je website? Zeker omdat je een hogere positie in Google teweeg wil brengen? Hoe ik dit weet? Omdat je mijn blog leest. Dus of je hebt mijn blog gevonden via Google, of je bent via mijn website op deze blog gestuit. Als dat eerste voor jou opgaat, dan loont het de moeite om de blog verder te lezen. Gaat dat tweede voor je op? Dan ook gewoon lezen! In dit stappenplan ‘Content schrijven voor Google’ leg ik je uit waar je op moeten letten om het beste resultaat te behalen. 1. Content schrijven begint bij jouw klanten. Je bent jouw bedrijf ooit begonnen, omdat je merkte dat er geld te verdienen is met datgene wat jij doet. Echter er zijn altijd andere bedrijven die in zekere mate hetzelfde aanbieden als jouw bedrijf en zij zijn dus concurrenten. Om hen de loef af te steken, zal je moeten achterhalen waarom jouw klanten ooit voor jouw bedrijf kozen. Dat kan van alles zijn: prijs, vindbaarheid, kwaliteit en zelfs goodwill. Als het je wat klanten bereid hebt gevonden om hen wat vragen te stellen, vraag dan vooral waarom ze voor jouw bedrijf kozen en niet voor een ander. Achter ieder antwoord zit een les. Zelfs al geeft je klant aan dat hij/zij het eigenlijk niet weet waarom voor jouw bedrijf is gekozen, dan is dat waardevolle informatie. Want het kan bijvoorbeeld betekenen dat jouw bedrijf makkelijk te vinden is, of misschien heeft het ermee te maken dat het product of dienst dat je levert zo weinig belangrijks is voor klanten dat het hen om het even is wie zij kiezen. In dat geval, is het juist zaak om met je vindbaarheid aan de slag te gaan. Dan blijf je de concurrent voor. 

2. Content schrijven op basis van steekwoorden.

Eenieder die met regelmaat Google of een andere zoekmachine gebruikt om iets op het internet op te zoeken, weet hoe het werkt. In de eerste plaats probeer je met een korte zoekopdracht zoveel mogelijk relevante websites op te sporen. Op het moment dat je een iets specifieker resultaat verwacht van Google, zal je ook een specifiekere zoekopdracht doen. Maar, niet altijd is duidelijk voor potentiële klanten wat zij nu precies zoeken. Daarom is het zeer belangrijk dat je gevonden wordt uit heel summiere zoekopdrachten. Het is daarom zaak om een overzicht te maken van alle zoektermen die verklappen wat jouw dienst of product inhoudt. Een schilder kan denken ‘schilderen’ voila, klaar.  Echter zullen er misschien mensen zijn die zoeken naar ‘goedkope schilder’, of ‘snelle schilder’, kortom allerlei zaken die relevant zijn voor jouw bedrijf, die schrijf je op. Tip: er zijn voldoende artikelen op Google te vinden die je helpen bij je zoekwoordenonderzoek.

3. Maak een top-3 van termen die het beste bij jouw bedrijf passen

Voordat je echt begint met content schrijven, is het belangrijk om je onderwerp helder te hebben. Van alle potentiële zoektermen van klanten, zijn er een paar die het beste passen bij wat jouw bedrijf is. Ofwel, de kernwoorden die jouw bedrijf een unieke identiteit geven. Dit zijn de zogenaamde steekwoorden die je zal moeten laden, om specifieker en relevanter te worden voor Google. Maak een top-3 van de woorden die je geselecteerd hebt en zet het belangrijkste woord op positie 1. Met deze steekwoorden is de basis gelegd voor de content op je website. Ofwel de inhoud van de teksten.

4. Start met schrijven van jouw unieke SEO-content

Omdat je nu drie steekwoorden hebt die het beste aansluiten op de dienstverlening of het product, kan je de website nu in gaan vullen. Afhankelijk van wat je smaak is, kun je voor jezelf bepalen op hoeveel pagina’s binnen je website je teksten wilt hebben, hoe lang de teksten moeten zijn en wat je ’tone of voice’ wordt. Om de zoekwoorden zo goed mogelijk tot hun recht te laten komen, is het handig om eerst te bepalen wat de Keyword Density moet worden. Dit wil zeggen, binnen de gehele tekst, wat wordt het percentage waarin ik de zoekterm laat terugkomen. Doorgaans ligt de relevantie voor Google tussen 2% en 5% van de gehele tekst. De kunst is om de teksten, ondanks de vele keren dat je het zoekwoord noemt, toch prettig leesbaar te maken. Dit doe je in ieder geval door de zoekwoorden op te nemen in tussenkopjes. Kopjes worden sowieso aangeraden, ook omdat Google deze herkent. Daarnaast lezen bezoekers van je website vaak scannend, dus de boodschap moet dan al wel enigszins in de tekst zijn verweven. Content schrijven met SEO-doelstellingen is het een, leesbaarheid is een ander.

5. Monitor de resultaten van je teksten

Als je website live is en je teksten staan online, dan is de klus nog niet geklaard. Hoewel je natuurlijk de stappen in dit blog goed in acht hebt genomen, is niet alles wat je doet beheersbaar. Google verandert op gezette tijden haar spelregels en bovendien duurt het altijd even voordat je de effecten van je werk ziet. Een Keyword Density Check is sterk aan te raden en in Google vind je tal van goede websites die je hierbij assisteren. Check ook geregeld in Google of je website al een hoge ranking heeft gekregen. Tip: doe dit zoveel mogelijk in een zogenaamd incognito venster. Dit omdat Google jouw voorgaande zoekopdrachten opslaat en je dus sneller op jouw eigen website zal stuiten. P.s.: Content schrijven is schrappen. Wees niet bang om zinnen te verwijderen als ze niets toevoegen aan het geheel. P.s.: 2 Je kan natuurlijk ook gewoon een tekstschrijver inhuren. Ik geef je hier 5 goede redenen voor. Benieuwd wat Tekstfiguur voor je kan betekenen? Neem vrijblijvend contact op als je echt met de vindbaarheid van jouw website in Google aan de slag wilt gaan.  

8 + 1 =