“Heb je hem weer met zijn contentkalender. Vorige week heb ik in een dag een mooie blog voor hem geschreven en nu roept hij alweer over een deadline.” De contentkalender, een mooi nieuw fenomeen voor hen die marketing er een beetje bij deden. Maar wat is nu precies het nut van de contentkalender en hoe maak je er één? In deze blog leg ik dat uit.

Waarom een contentkalender?

De contentkalender is ontstaan nadat marketeers merkten dat een contentstrategie uitvoeren niet te doen is zonder enige structuur. Zeker als er meerdere personen bij betrokken zijn, kom je zonder structuur niet echt in een flow. En dat vinden mijn vrienden van Frankwatching ook.  Over welke onderwerpen gaan we content maken, wanneer gaan we publiceren, maar bovenal wat moeten we produceren om onze marketingdoelen (of eigenlijk beter onze communicatiedoelen) te bereiken? Om de strategie van afgebakende kaders te voorzien deed Constantijn Contentkalender zijn belangrijke uitvinding: de contentkalender. Maar als je een contentstrategie gaat toepassen op jouw organisatie, waar begin je dan? In dit blog probeer ik je op eenvoudige wijze mee te nemen in de opzet van een contentkalender.

De contentkalender afbakenen

Om te beginnen is het heel goed om een duidelijke planning te maken met een contentkalender. Hoewel je vanwege de relevantie van je website nooit klaar bent met content produceren, heb je toch een kop en een staart nodig. Om de simpele reden dat je bij het bereiken van het einde van de kalender gewoon weer een nieuwe maakt. Het is daarom zeer aannemelijk om de contentkalender voor een jaar in te vullen. Dan weet je dat je in januari begint en dat je in december klaar bent. Je hebt dan ook ruim de tijd om de contentkalender voor het volgende jaar in te vullen.

De onderwerpen kiezen

Niet de meest onbelangrijke taak bij het opstellen van een contentkalender, is het kiezen van de juiste onderwerpen. Houd hierbij rekening met het doel van de content. Als je content produceert voor een hogere positie in de organische zoekresultaten in Google, dan zul je een steekwoordenonderzoek moeten doen. Met zo’n onderzoek kom je te weten wat jouw publiek zoekt en hoe jouw bedrijf antwoord geeft op die vraag. Een potentiële klant van een verfwinkel zal misschien in Google zoeken op ‘Verwassen look verf’. Jij als marketeer bij de verfwinkel weet dat de klant op zoek is naar krijtverf, maar daar zocht de klant niet op. Dus ga je content produceren waarin je de klant uitlegt dat je met krijtverf die ‘verwassen look’ krijgt. Denk ik…

Middelen in kaart brengen

De technologie staat voor niets, zo luidt het gezegde. Ik heb de uitdrukking nooit begrepen, maar dat geheel terzijde. Wat wel waar is, is dat er technisch heel veel mogelijk is op het gebied van content. Tekst in de vorm van blogs, nieuwsartikelen, e-books, whitepapers. Vlogs, instructiefilmpjes, presentaties, gif’s. Alles kan en dat maakt het leuk, maar ook lastig. Want welk middel past bij welke boodschap? Bedenk goed hoe je jouw doelgroep het beste bereikt en welke middelen de doelgroep het meest aanspreekt. Misschien is het wel een combinatie van een blog, een vlog en een social media-post. Misschien ook niet.

Stuur waar nodig bij

Als de basis is gelegd, heb je enigszins een idee over waar je het hele jaar content over gaat produceren. Echter als het goed is, gebeuren er dingen in de actualiteit waar je als bedrijf iets over kunt of moet roepen. Sterker, als het niet goed is, is het toch goed. Snap je? Een ramp minder leuke actuele ontwikkeling is misschien een grote kans om relevante content over de produceren. Even denken, is er nu iets dat me te binnen schiet als voorbeeld? Ja, COVID-19 misschien. Dat was en is best actueel, toch? Als de contentkalenderbaas zijn contentkalender met hand en tand had verdedigd, dan was er geen ruimte voor wat extra content. Maar dan had je als bedrijf ook niet echt een beleid kunnen communiceren. Nu is Corona misschien wel een dramatisch voorbeeld, maar actualiteit maakt schrijven ook makkelijk.

Conclusie

De conclusie is dus eigenlijk dat een contentkalender heel fijn is. Je team weet wat er van hen verwacht wordt en het houdt de boel scherp dat er ook content geleverd gaat worden. Hulp nodig bij het maken van een contentkalender? Geef maar een gilletje, dan help ik even. Zo ben ik.